Aquesta jornada ha estat una sessió pràctica sobre com comunicar els càlculs que justifiquen les taxes de residus.
L’article 11.5 de la Llei 7/2022 de residus per a una economia circular estableix que “les entitats locals hauran de comunicar aquestes taxes, així com els càlculs utilitzats per a la seva confecció, a les autoritats competents de les comunitats autònomes”.
L’Organisme de Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona detalla els models d’ordenança fiscal del sistema elemental i del sistema avançat, amb els diferents tipus de quotes i els principals paràmetres per fixar-los. També planteja un model d’informe econòmic i financer de la taxa per tal de verificar que es compleix amb el principi d’equivalència i per aproximar-se al compliment de l’encàrrec legal d’establir unes taxes no deficitàries, fent constar tots els costos i ingressos del servei de recollida i tractament de residus.
Des de l’Agència de Residus de Catalunya s’ha fet una presentació molt pràctica per donar a conèixer els 3 passos clau del procés del tràmit de comunicació de la taxa de residus: l’assignació de l’ens local que aprova l’ordenança fiscal, la introducció de les dades de la Memòria Econòmica Financera aprovada i la presentació del tràmit.
A més a més, s’han presentat els materials que ajudaran els ens locals a comunicar la taxa de residus.